Angličtina 1 I + II
Photo by freestocks.org on Unsplash
Prvý semester týranie, druhý
úľava.
Hneď na začiatok treba povedať,
že angličtina je voliteľný, zároveň však povinný predmet.
Trvá 2 semestre a dá sa absolvovať až do konca 3. ročníka. Povedala som
si, že ju spravím čo najskôr, keby som sa potom chcela venovať niečomu inému. Keď vidím druhácky rozvrh, svojmu minulému ja musím poďakovať.
Nejaké informácie dostanete aj zo
školy. Hneď vás vystrašia vstupným
testom, ktorý máte napísať. Ale viete čo? Je iba informatívny, pre vás.
Možno si ho vyučujúci pozrie, neviem. Ale určite vám nezakážu anglinu
absolvovať, aj ak ho nenapíšete na level B1. Len budete vedieť, že vás učenie (možno) bude stáť viac úsilia.
Ako na zápis?
Keďže predmet nie je povinný,
zapisujeme si ho my. Čo sa v novom, chaotickom prostredí ISu môže zmeniť
na nekončiaci boj. Dúfam, že vám začiatok trochu uľahčím, neskôr sa začnete
orientovať lepšie.
https://is.muni.cz/pics/napoveda/student/zaciname/titulka.png
Po prihlásení do ISu na vás bude
pozerať ešte celkom prehľadná úvodná obrazovka. Kliknite na STUDENT, následne
v hornej modrej lište na druhú položku – začátek semestru. Vľavo je
registrace a zápis předmětů.
Tam uvidíte tabuľku všetkých
predmetov, ktoré máte zatiaľ zaregistrované. Poď ňou je niekoľko stĺpcov,
v ľavom (přidat předměty) stlačte přidat předměty vložením kódu. Sem
vložte nasledujúci kód: VLAJ0121. Malo by vám nájsť predmet Angličtina 1 I. Naľavo zaškrtnite štvorček a kliknite na Ulož změny. Predmet by sa mal zobraziť v tabuľke registrovaných predmetov.
Vyučovanie
Hodina je jediná do týždňa,
napriek tomu som mala hlavne v zime pocit, že tam sedíme nekonečne dlho.
Leto bolo aj vďaka zmene vyučujúceho oveľa príjemnejšie. Ak máte certifikát (minimálne úroveň B2), na
hodiny chodiť nemusíte.
Každú hodinu sa pracuje na jednom
materiály, ktorý si vytlačíte z ISu a prinesiete so sebou. Má
niekoľko strán a obsahuje cvičenia na slovíčka, frázy, počúvanie/pozeranie
a diskusiu. Vždy by ste mali prísť pripravený, to znamená mať prečítaný
text k danej téme z readingov,
ktoré tiež nájdete v ISe. Zo začiatku sme poctivo čítali, neskôr sme
prestali. Na hodinách sme boli trochu viac mimo, no dalo sa to aj tak. Ale,
samozrejme, len za cenu väčšieho bifľovania slovíčok pred zápočtom
a skúškou.
Z gramatiky nečakajte žiadne zázraky, preberali sme len to, čo už na
strednej. Neviem aká je česká maturita, ale naša slovenská je na gymnáziách
minimálne B2, čo je úroveň, ktorú by sme mali dosiahnuť po roku štúdia. Takže
žiadna panika.
Čo nám dalo viac zabrať, boli slovíčka v prvom semestri.
Preberali sme sústavy, ktoré sme ešte nemali na anatómii a tak sme boli
stratení. V lete platilo už len jediné pravidlo. Nevieš nejaké slovo?
Napíš ho latinsky a uprav koncovku, aby znela anglickejšie. Týmto spôsobom
som sa dostala aj ku krásnemu výsledku na písomnej časti skúšky.
Ale späť k vyučovaniu. Prvé
hodiny budú všeobecné o nemocnici, komunikácii s pacientom
a podobne. Potom prejdete na jednotlivé sústavy človeka, v čom sa
pokračuje aj v letnom semestri. Tam okrem týchto materiálov čakajú aj prezentácie. Každú hodinu si ju nejaká
skupinka (2-3 ľudia) pripraví na tému, ktorú si vopred vyberiete tak, aby sa neopakovali.
Prezentácia je hodnotená a tvorí nemalé percentá konečnej známky.
Študijné materiály
Žiadne učebnice ani skriptá
netreba naháňať. Všetko čo potrebujete vám poskytne IS v podobe readingu I a II (na každý
semester) a in-class materiálov
(vždy jeden na hodinu). Ja som si všetko vytlačila, lepšie sa mi číta
a učí z papierov ako z obrazovky počítača.
Priebežné testy
Píšu sa každý semester
v jeho polovici. Ak máte dobrého vyučujúceho, nebude ani trvať na tom, aby
ste v zime prišli. Tieto testy majú totiž čisto informatívny charakter, výsledok sa
nikam nepočíta. Pre nás je výhoda v tom, že uvidíme štruktúru, ktorá bude
na každom jednom teste, aj skúškovom. Z pohľadu
známky však nemajú vôbec žiadny zmysel.
Záverečné hodnotenie
Oproti zvyšným predmetom, vaša
známka nezávisí iba od skúšky. Body zbierate priebežne počas druhého semestra.
Súčasťou známky sú nakoniec štyri časti:
prezentácia (15%), cover letter (10%), písomná (60%) a ústna časť skúšky
(15%). Všetko musíte spraviť minimálne na E, t.j. 60% - nedá sa nič vyslovene odfláknuť.
Prezentáciu robíte v dvojici/trojici na určitú tému. Známky
z nej boli veľmi dobré, ak použijete nejaké zaujímavé slovíčka, nebudete
ju celú čítať a spravíte ju aj trochu interaktívnu, vyučujúci bude
nadšený.
Photo by Elliot Sloman on Unsplash
List sa píše spolu s priebežným testom v druhom semestri.
Dôležité je, aby mal hlavu a pätu. K tomu treba pridať nejaké naučené
frázy a slovíčka a ste za vodou. Nepríjemný je pri písaní celkom
krátky časový limit. Ja som si napríklad ani nestihla prečítať, čo som
napísala. Ale zvládnuť sa to dá.
Písomná časť skúšky bola paráda. Nikdy by som ani nedúfala, že bude
tak ľahká. Veľmi mi pomohla anatómia a latinčina, ale ani pri gramatike som
nemusela zapínať mozog na plné obrátky. Skončila som veľmi rýchlo,
s pocitom, že predo mnou leží najľahší test z angličtiny, aký som
kedy dostala. Až sa mi to nezdalo, hľadala som chytáky.
Ústna odpoveď už bola iba formalita. Vo všeobecnosti ich síce neobľubujem,
o to viac, že išlo o jazyk, ale nakoniec to bolo celkom príjemné.
Boli sme tam traja, najprv každý
odpovedal na dve otázky typu ktorej špecializácii sa chceš venovať, chceš
pracovať v súkromnom alebo štátnom sektore, chceš pracovať
v zahraničí a podobne. Odpoveď stačila dvoma vetami, keď tak sa na
niečo dopýtali.
Ďalšou časťou bol popis obrázku,
to mám najmenej rada. Dostali sme každý dva a mali sme hovoriť. Keď
neviete o čom, popíšte čo vidíte, čo sa tam deje, čo tomu predchádzalo,
čo môže nasledovať, či spolu obrázky súvisia, ak áno, tak v čom. Čokoľvek
vám napadne. Hodnotí sa hlavne to, či vieme súvislo rozprávať, gramatika nemusí
byť perfektná.
Na konci nás čakala diskusia (ak
sa dá, prebieha vo dvojiciach). Dostali sme tému, k nej pomocné obrázky
a čas na rozmyslenie. A potom sa už len rozprávali. Niekto začal, keď
nevedel čo ďalej, zachránil ho iný. Až sme nakoniec všetci odišli
s plným bodovým ziskom, ani to tak nebolelo.
Výhodou skúšky je, že sme ju
mohli absolvovať v predtermíne. Tak som to riskla a bolo to skvelé
rozhodnutie. Nevýhoda je v tom, že ústna časť predtermínov bola počas
pitiev, takže treba prerušiť v mozgu prúd anatómie. Ale celá moja príprava
spočívala v prečítaní readingov, na viac som sa nezmohla.
A posledná vec, ktorá stojí
pri skúške za zmienku – skontrolujte
si, kde ju máte. Čakala som, že ako všetko ostatné, bude v kampuse, no
konala sa na Komenského námestí, v starej budove LF. Prekvapenie.
Komentáre
Zverejnenie komentára